Æresmerke tildelt Helén Botnevik

– Det er helt vilt. Jeg blir tom for ord. Det sa en tydelig rørt styreleder Helén Botnevik i Bergen sanitetsforening, da hun ble overrasket med tildeling av Norske Kvinners Sanitetsforenings Æresmerke tirsdag.

Botnevik mottok Norske Kvinners Sanitetsforening høyeste utmerkelse, og det var Marit Bjørnstad, leder i Sanitetskvinnene, som delte ut æresmerket.

Pionerarbeid

Bjørnstad trakk fram Helén Botneviks innsats for etableringen av et Kvinnehelsehus i Bergen, som Botnevik så behovet for allerede i 2018.

– Dette er et pionerarbeid, som det har blitt lagt merke til – også nasjonalt. Etableringen av Kvinnehelsehuset har satt Sanitetskvinnene på kartet. De ulike prosjektene som er igangsatt innebærer tilbud til unge, voksne og eldre fra alle samfunnsgrupper, og med dette tas kvinners behov i alle livsfaser på alvor.

Bergen var først ute med etableringen av Kvinnehelshus i 2021, og Bjørnstad la vekt på Botneviks viktige rolle i dette arbeidet.

– Kvinnehelsehuset og egen Kvinnehelsekonferanse i byen ville ikke sett dagens lys uten en leder som er så modig og nytenkende, sa Bjørnstad før hun gratulerte Botnevik og ba henne komme opp og motta utmerkelsen.

HEDRET: Botnevik mottar her N.K.S. Æresmerke, som er Norske Kvinners Sanitetsforenings høyeste utmerkelse.

LES MER: Helseministeren besøkte kvinnehelsehuset

– Bøyer meg i støvet

Også Olaug Borge, fylkesleder i N.K.S. Vestland, var til stede under utdelingen av æresmerket. Borge er imponert over alt Botnevik har klart å få til.

– Jeg bøyer meg i støvet.

Både Borge og Bjørnstad er enige om at Botnevik har fokus på N.K.S. sine verdier og bruker de mulighetene Bergen sanitetsforening har til å kjempe for hjertesakene til Sanitetskvinnene.

TREKLØVER: Olaug Borge, Helén Botnevik og Marit Bjørnstad. Foto: Anneche Skaar

– Det er helt vilt

Hedersgjesten selv ante ingenting om at hun skulle få Norske Kvinners Sanitetsforenings høyeste utmerkelse under Bergen sanitetsforenings sommerfest, og hun ble svært overrasket.

– Det er helt vilt. Jeg er tom for ord.

Botnevik ble medlem i Bergen sanitetsforening i 2006 og valgt som styreleder i 2018.

Det har vært en utrolig reise, en fantastisk reise. Jeg har hatt det så gøy! Jeg har slåss og grått, men jeg har hatt det fantastisk gøy. Det har vært helt fantastisk å få lov til å oppleve en organisasjon som blomstrer litt og litt. Den er ikke i full blomst ennå, legger hun til.

Botnevik sier hun har hatt god støtte i familien og hadde ikke klart det uten dem. Hun nevner særlig barnebarna, som også var til stede under tildelingen.

– De er min vitamininnsprøyting!

Hun takket også alle som deltok på sommerfesten til Bergen sanitetsforening.

Takk for at dere kommer. Tusen takk for at dere følger oss og støtter oss.

Hun takket også resten av styret for at de sier ja til sprøe forslag.

– Det er viktig å ha et modig styre som har våget.

Tusen takk alle sammen! Dette var helt sprøtt, avsluttet hun talen.

Les mer om hva kvinnehelsehus er