Midtlivet – fælt, fantastisk eller begge deler?

Velkommen til siste Kvinner i fokus før sommeren. Her blir det gjevt besøk av kvinnene bak Aftenpost-podkasten Førti-ish, Marte Spurkland og Kristine Hellesland. Førti-ish utforsker det å være kvinne midt i livet. Vi lader opp til Kvinner i fokus og sommerfest med dette intervjuet.

Foto av Marte Spurkland: Signe Fuglesteg Luksengard. Foto av Kristine Hellesland: Torbjørn Kjosvold

Noen går igjennom en midtlivskrise, mens dere valgte å lage en felles “midtlivsbaby”. Kan dere fortelle litt om tankene bak og unnfangelsen av podkasten?

Hellesland: Vi har tilbrakt timevis som venninner, i venninnepraten. Hva skjer i din kropp? Hvordan opplever du deg selv midt i livet og midt i karrieren? Dette var temaer vi savnet i det norske medielandskapet. Ikke minst opplevelsen av at overgangene vi sto i, ikke bare føltes lette. Er det lov å føle seg gammel? Er følelsen av aldersdiskriminering reell – allerede, så ungt som i førtiåra? Må vi omfavne absolutt alle rynker? Mange av spørsmålene, følelsene og erfaringene våre skjønte vi etter hvert at vi heller ikke var alene om. Dette var på mange måter den spede starten til Førti-ish.

Spurkland: Og så er vi storkonsumenter av podkaster. Vi hører mye på historier og konsepter som lages utenfor Norge. Der var det flere som snakket om kvinners midtliv på en måte vi ikke kjente igjen i det norske landskapet. Vi hørte for eksempel en BBC-podkast om morsroller og aldring blant hvaler, og ble inspirert. Vi bestemte oss for at dette stoffet ville vi gå inn i, på vår måte.

– Er Førti-ish det dere selv skulle ønske at dere hadde tilgjengelig på vei inn i midtlivet?

Spurkland: Ja, absolutt. Det er ingen hemmelighet at det er noen sider ved kvinnehelse som fortsatt er temmelig tabubelagt. Helt vanlige kvinnegreier som vi helst ikke skal si så mye om, fordi det er … Hva skal vi si, ikke så sjarmerende? Det er teit, men slik funker det fortsatt.
Men det eneste som gjør ubehaget mindre for kvinner som er på vei inn i midtlivet og ikke kjenner seg selv igjen lenger, er å snakke om det. Lytt til andre, del erfaringer og søk hjelp.

FØRTI-ISH: Tok venninnepraten om det å være kvinne midt i livet inn i podkastverden. Foto: privat

Hellesland: På bakrommet har vi innimellom kalt prosjektet vårt et Fugl Føniks-prosjekt. For vi har hele tiden vært ganske sikre på at ved å ta eierskap til endringene, både det som er vanskelig og det som er fint, vil vi reise oss fra tabuets aske.

En av episodene har tittelen “40-årenes spagat”. Kan dere si litt mer om denne spagaten?

Hellesland: Ja, hvilken spagat skal vi ta. Det er jo en del å ta av.

Spurkland: Noe vi har snakket mye om er det vi har kalt “pubertet nummer to”, som handler om mødre og tenåringer i samme hus, begge i hormontåke.

Hellesland: Spagaten mellom å eldes naturlig og omfavne endring i kroppen versus hva som er greit å gjøre noe med? Du er ikke ung og lovende lenger, men du er heller ikke gammel og klok. Er følelsen av et karrieremessig ingenmannsland reelt?

I podkast-titlene deres finner vi ord som ulmende hormoner, rasende hormoner og tittelen “Perimenopausen: Kroppens vorspiel til overgangsalderen. Er dere like opptatt av kvinnehelse som Sanitetskvinnene?

Hellesland: Ja, kanskje. Men vi er også vanlige kvinner som ønsker å forstå vår egen kropp. Vi vet jo hva vi skal gjøre når vi blir syke med vanlige sykdommer. Vi visste hva som skjer i unge kvinners pubertet og ungdom. Det lærte vi av samfunnet rundt oss, men vi visste så forsvinnende lite om kvinnekroppens endringer i starten på overgangsalderen. Den var det ikke så mange som snakket om.

Spurkland: Vi er også opptatt av at kunnskapsgapet skal tettes hos flere enn oss. Fastleger må også vite mer om kvinners midtliv og alt som hører med. Ledere på arbeidsplasser trenger kunnskap, og ikke minst må myter avlives. Nei, kvinner er ikke hysteriske. De hormonelle endringene gjør noe med oss – og det finnes hjelp å få.

Er det noe dere ønsker å legge til?

Hellesland og Spurkland: Vi gleder oss til å ta for oss noen av de store Førti-ish temaene – snakke om det tabubelagte og dempe voksensmerte.

Vi ser fram til å snakke mer med Marte Spurkland og Kristine Hellesland på Kvinner i fokus. Dere som kommer på Kvinner i fokus 4. juni  får også mulighet til å stille spørsmål til dem.

Vi heier på disse to kvinnenes mål om å slå hull på myter, problematisere aldersdiskriminering og øke stolthet og gleden over midtlivet!

Takk Marte og Kristine for at dere tar turen til Bergen, og vil dele med ærlighet og kjærlighet. Dette gleder vi oss til! Håper DU kommer, og inviter gjerne med deg flere!