HJERTESAKER

Bergen Sanitetsforening har mange hjertesaker, men brenner særlig for psykisk helse og livsmestring for våre unge, kvinnehelse og en god alderdom. Under finner du våre interesseområder.

N.K.S Ung

RO/URO

Psykisk helse og livsmestring hos våre unge i samarbeid med sykepleier og musiker Marthe Valle

SISTERHOOD & BROTHERHOOD GRUPPER

Nettverksgrupper for jenter 12-18 år som trenger nytt nettverk, sosialt påfyll og selvtillitsboost.

Nettverksgruppe for gutter ved Kleppestø ungdomsskole

Videreutvikling av tilbudet ved vår avlastningsbolig for unge med multifunksjonshemming

N.K.S FAYEHAGEN

PSYKISK HELSE OG ELDRE

N.K.S OLAVIKEN

Drift og utvikling av N.K.S Olaviken alderspsykiatriske sykehus as på Askøy med psykiatrisk poliklinikk ved Haraldsplass Diakonale sykehus. I tillegg driver vi spesialistsykehjem for pasienter med huntington sykdom på Askøy.

STRIKKEKAFÈ

Annenhver torsdag samles beboerne og frivillige fra Bergen NKS til strikkekafe hos Kalfaret sykehjem. Les mer om hvordan det er å være strikkevenn i Trekløveret.

Se arrangement på Facebook

OMSORGSBEREDSKAP

Vi har etablert en gruppe for omsorgsberedskap i Bergen, men vi trenger alltid flere frivillige. Ta kontakt med postatbergennks.no

KVINNEHELSE

Forskning

Forskning finansiert av Bergen sanitetsforening: N.K.S. sitt sentralstyre har besluttet følgende forskningsløp i Bergen: Livskvalitet ved eggstokkreft ved Stipendiat Karen Rosnes Gissum og professor Line Bjørge. Professorene Eva Gerdts og Gottfried Greve jobber med banebrytende forskning på kvinnehjertet. Sammen med Bergen sanitetsforening arbeider de med etablering av et forskningssenter for sykdommer i kvinnehjerte.

Kvinnehelsekonferanse

09 juni 2020 arrangerer vi kvinnehelsekonferanse på Hotel Terminus.

Kvinnehelsehus

Vi arbeider med planer for å etablere et Kvinnehelsehus der mor og barn skal bli ivaretatt både før og etter fødsel. Dette vil være tilrettelagt for alle mødre uavhengig av etnisitet.

Refleksjonsforelesninger

På Bergen offentlige bibliotek i samarbeid med Irene Nygaardsvik om ulike tema knyttet til psykisk helse og andre aktuelle tema.